söndag 12 februari 2017

Kanelbullar av bästa slag

När jag skulle baka semlor för några år sedan googlade jag recept på sagda semlor och hittade ett vetedegsrecept som sedan dess har fått ligga till grund för att former av bakverk som grundar sig på en söt vetedeg. Jag använder det till semlor, kanelbullar, längder, lussebullar och så vidare. 

Det är en smidig och lättarbetad deg som ge saftiga och fluffiga bullar

 Recept - ger ca 20 st stora bullar eller 30 st små
DEGEN
1 pkt jäst för söta degar
200 g smör
5 dl mjölk
2 ägg
1,5 dl socker
3 krm salt
4 krm hjorthornssalt
ca 16 dl vetemjöl
1 tsk mald kardemumma - valfritt

Smält smöret, tillsätt mjöl och värm blandningen till ljummen
Lös jästen i lite av degvätskan och tillsätt resten av vätskan
Knäck äggen i separat skål och vispa upp med en gaffel.
Tillsätt ägg, socker, salt, hjortnhornssalt, och eventuellt kardemumma, blanda väl.
Tillsätt mjölet och använd gärna en köksassistens för att få degen slät och smidig, den ska vara ganska kladdig.
Jäs under bakhandduk i ca 45 min.
  

FYLLNING
ca 100 gram rumstempererat smör, 50 gram per utkavlad deghalva
ca 1-1,5 dl socker
kanel
mjöl till till utkavling 

Jag brukar aldrig blanda ihop fyllningen utan brer ut smör, strör på socker och till sista kanel direkt på den utkavlade degen, det sparar på disk och gå minst lika lätt!

Häll ut degen på mjölat bakbord och knåda igenom. 
Dela degen i två halvor, kavla ut den ena halvan till en stor rektangel. 
Bred ut ett tunt lager smör över degen, strö över ett jämt lager socker och till sist kanel. Bred några till så att socker och kanel fastnar i smöret.

Sen finns det lite olika sätt att göra själv bullarna - det här är mitt favoritsätt.
Vik ner den övre delen av deghalvan över den under och kavla några tag över. Du har nu en mindre rektangel och deg mot utsidan. Delar degen i remsor, ca 10-12 st. Gör sedan en jack i varje remsa som är öppen mot den ända av remsan du har mot dig men inte går igenom hela vägen i toppen - varje remsa ser nu ut som ett par byxor. Plocka upp en remsa och dra lite i "byxbenen", snurra sen byxbenen om varandra så att du har en lång twistad remsa deg. Snurra ihop remsan till en bulle och voila - lika snygga knutlika bullar som på bilden här ovan! 
Lägg en bakhandduk över och låt jäsa 15-20 min. Sätt på ugnen på 225-250 grader (varmt ska det vara!) under tiden.

Plocka fram ett tredje ägg och pensla bullarna med vispat ägg innan du sätter in dem i ugnen.
Den viktigaste regeln här är - bullar ska gräddas in torkas! Därav hög temperatur i en kort stund, jag brukar grädda bullarna i 5-6 min i mitten av ugnen.
Min favoritdekoration av bullar är att pensla dem med smält smör och doppa dem i socker medan de fortfarande är varma från ugnen. Men det går lika bra med pärlsocker eller naturella som dessa fick bli.

Ät dem helst ljumma, kanske med ett glas mjölk till.
Bullarna går finfint att frysa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg