tisdag 29 september 2015

Mina tankar kring "Den stora stickningen"

Jag - eller snarare Avmaskat, som en del andra svenska stickare, fick helt utan förvarning en paketavi i fredags.
Jag hade ingen aning om vad det kunde vara och hörde av mig till Kamilla eftersom det var adreserat till "Avmastat" (ja, Avmastat inte Avmaskat) och hon skrev att det var nog något med deras möss-kampanj.
Möss-kampanj, har de gett sig in i den branschen också nu, tänkte jag.

Nyfiken som jag var gick jag och hämtade ut det där paketet - ett ENORMT paket som däremot inte vägde någonting.
Jag gick hem direkt och öppnade det, som den inbitna stickaren jag är tänkte jag direkt "GARN" när jag öppnade lådan, kikade på innehållet och började läsa det medföljande brevet.
I det stod det om ensamma äldre och att Innocent hade en stickkampanj för att främja att fler äldre inte ska behöva vara ensamma.

Jag tänkte - fint, de vill göra något för andra och de vill göra det genom att bland annat ge stickade plagg".
Men sen läste jag vidare och det var visst inte de äldre som skulle få de stickade plaggen, utan smoothieflaskorna (!?) som vid försäljning av en mössbeklädd smoothieflaska skulle ge 2 kr till Röda Korsets arbete för minskad ensamhet hos våra äldre.

VisaLisa och Petra  har båda redan skrivit om det, sett ifrån lite olika perspektiv, läs gärna!

Men så till några av mina egna tankar - Innocent har på flera olika sätt tagit kontakt med olika svenska stickprofiler, både genom att oanmält skicka de här paketen och genom att kontakta garnförsäljare för att be dem delta i startskottet för den här kampanjen som kommer att hållas i Stockholm.
De har varit i kontakt med så många duktiga stickare och stickentrepenörer men de verkar inte på något sätt ha bett om deras åsikt, råd eller hjälp i frågan. Visst att den här kampanjen, och jag citerar, "har gjort succée i ett stort antal länder redan" men när man nu bemödar sig om att lägga stort adimnistrativt arbete på att kontakta stickare - varför då inte försöka förankra idén hos dem.

Hade Innocent kontaktat mig, kontaktat mig på riktigt och inte skickat ett oanmält paket, och frågat om detta var något jag var intresserad av, låtit mig ställa frågor, lyssnat på vad jag hade att säga och så vidare så hade jag förmodligen blivit både mer intresserad och fått en större förståelse för det här projektet.
Jag tycker att det är så mycket som är upp och ner med kampanjen, sättet de gör reklam för den på, funderingar kring hur mycket det har kostat dem att researcha stickbranschen, köpa garn och (oanvändbara stickor) skicka det i enorma paket till någon de inte ens vet vill ställa upp för kampanjen, orimligheten i att sticka till smoothieflaskor - skicka mössorna till Innocent - de ska sätta mössorna på flaskorna - flaskorna ska skickas till butik - någon ska ställa ut dem i butiken - pengarna ska komma till Innocent som sedan ska administera det och ge det vidare till Röda Korset. Tänk så mycket mer pengar som skulle kunna gå till Röda Korset direkt utan alla dessa onödiga administrationssteg, produktionssteg och belastning på miljön. 

Jag kommer inte att sticka några mössor utan kommer som Lisa att skänka garnet vidare till Hjälpstickan, sortera all wellpapp, träull, papper och plast som paketet innehöll och hämta ut två gratis smoothieflaskor och ge dem till någon som bättre behöver dem.

9 kommentarer:

  1. Hej Anna.



    Tråkigt att läsa att du känner som du gör.

    Syftet med Den Stora Stickningen i Sverige är framför allt att göra folk medvetna om ensamhet bland äldre, och dessutom att samla in pengar till Röda Korset. Sedan starten i Storbritannien för över tio år sedan har Den Stora Stickningen (eller The Big Knit) samlat in mer än 35 miljoner kronor till olika organisationer som hjälper äldre över hela Europa. Det tycker vi är någonting positivt. Utöver det skänker innocent 10% av vinsten varje år till välgörenhet.

    Just små mössor på våra smoothies har blivit en symbol för kampanjen, väcker uppmärksamhet och belyser ett verkligt problem samt synliggör Röda Korsets besöksverksamhet för äldre. Det är ett enkelt sätt att bidra, och samtidigt lära sig sticka om man aldrig gjort det förut.

 Anledningen till att vi har uppmärksammat flera stickare på kampanjen, på olika sätt, är just för att vi tycker att det finns så mycket kreativitet och kunskap som kan inspirera.

    Om du eller andra har frågor kring kampanjen, tar vi gärna emot dem på: hej@innocentdrinks.se



    Gå också gärna in på vår sida och läs mer om hur det går till: 
http://www.denstorastickningen.se/



    Hälsningar,
    
innocent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår era tankar men jag kan inte tro annat att det hade funnits bättre sätt att göra det på. Visst kommer de mössbeklädda smoothieflaskorna att väcka uppseende och visst kommer folk att undra vad det går ut på och kanske läsa lite om det. De kanske köper en flaska, eller så gör de inte det, om de gör det åker nog mössan med flaskorna i soporna. Jag ogillar slöseri både med tid och vår planets resurser. Hade jag blivit kontaktad och frågat om jag var intresserad av att delta i en kampanj som snarare gick ut på att faktiskt umgås med och träffa äldre människor, dela mitt intresse med det, använda de kunskaper jag har (och den enorma mängd garn jag har hemma) så hade jag förmodligen ropar "HURRA, VILKEN FANTASTISK IDÈ!"

      Det är självklart positivt att den här kampanjen har samlat in 35 miljoner kronor i andra länder, men jag undrar också hur mycket det har kostat och vad har ni själva vunnit på det? Jag säger som Erica som bloggar som Dödergök.blogspot.com - ni vill sälja jucie, det är vad det hela gått ut på. Ville ni jobba med välgörenhet hade ni inte sålt juice.

      Jag stickar för att det är mitt konstnärliga sätt att uttrycka mig, för att klä och värma mig själv, för att klä och värma personer som jag tycker om. Att ge bort något stickat är det finaste jag kan göra för en annan människa. En dam eller herre på ett äldreboende eller ensam i sin lägenhet ÄR en sådan person. MEN en smoothieflaska är det inte.

      Radera
    2. Åh så bra Anna! Tack! Du skriver precis det jag tyckt och menar med andra ord. Både ditt inlägg och ditt svar till innocent är klockrent.

      Radera
    3. Kul att Innocent inte ens bemödat sig med att kommentera att de inte fått namnet på Avmaskat rätt.

      Radera
    4. Lisa - Tack! Jag blir väldigt nyfiken på hur stickare har reagerat i andra länder, om de sparkat bakut som vi eller bara tackat och tagit emot. Jag känner mig i alla fall stolt över svenska stickerskor som reagerar såhär.

      Amanda - ja, man kan inte annat än undra..

      Radera
  2. Bra inlägg! Och vi tar gärna hand om garnet! Märkligt är också att Innocent ör så väldigt opersonliga i sin krishantering. Skriva under med sitt varumärke i alla inlägg jag sett. Synd.
    Ulrica på Hjälpstickan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra, då kommer det snart till en Hjälpstickares brevlåda. Tyvärr fanns det inga banderoller kvar så jag vet inte vad det är för garn, men det gör kanske inget?

      Radera
  3. Det är många bra tankar som kommer fram i det här inlägget, det jag har svårast för med kampanjen är det enorma resursslöseriet. För naturligtvis kommer de små mössorna bara att kastas sen, förmodligen redan på väg ut ur butiken eftersom en smoothie ofta dricks på vägen. Det borde väl juiceföretaget själva veta om sin produkt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är även det jag sparkar bakut emot. Det är resursslöseri i så många steg att man bara känner "skäms". Det verkar tyvärr vara ett företag som har lite dålig insikt i sin egen produkt och hur den hanteras av dess köpare.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg