onsdag 30 september 2015

Sommartröjan som blev klar lagom till hösten

Är det inte alltid så - att det som skulle blivit det perfekta sommar/höst/vinter/vår plagget ALLTID blir klart minst en säsong för sent.
Varför blir man alltid sugen på att sticka de plaggen som man vill ha på sig och använda här och nu, inte de man skulle vilja ha senare, om några månader, när det blivit varmare eller kallare.

Den här tröjan är inget undantag.
Jag såg en ärtgrönt variant hos Susanne på Knit & Purl precis i början av sommaren och kände att det var precis vad som fattades i min sommargarderob.

Så nu, lagom till hösten blev den klar. Men det faktiskt inte helt tokigt, det är rätt skön att ha under höstjackan under svala mornar på cykeln på väg till skolan.

Garnet är BioSoft ifrån Mondial och det är också från Mondial som mönstret kommer.
Min tröja är faktiskt ut och in - med flit. Tröjan är stickad i ett strukturmönster och jag tyckte helt enkelt att avigan var snyggare än rätan och valde att ha den utåt. Susannes tröja hade också avigan ut och det blev allt finast så.

 Tröjans konstruktion är enkel - två stycken stickade nerifrån och upp. När man kommer till armhålan ökar man för armarna under några varv, fortsätter sedan rakt upp och maskar av. Gör likadant med nästa stycke där man också maskar av för halslinning innan axlarna görs klara och maskas av.
Sen sys hela härligheten ihop och resår stickas runt hals och ärmslut.


 
 I all sin enkelhet är jag ändå väldigt nöjd med den här tröjan, även om den kom i otakt med säsongerna.
Den är snygg till jeans och över en klänning, känns både stilig och avslappnad.
Den kommer nog bli en favorit ändå!

Tack till min fina mamma som hjälpte till att fotografera!


1 kommentar:

  1. Snygg tröja! Och det kommer ju en sommar nästa år också!

    Jo det är lite underligt att man inte kan ha framförhållning i sitt stickande. Jag har precis börjat med en hösttröja, misstänker att den blir klar till den första snön.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg