söndag 6 september 2015

Babyfilt i mormorsrutor

När jag var uppe i Luleå i sommar så höll min vän Anna-Carin på att virka ihop en sådär 500 mormorsrutor till en filt. Jag bad om en hands on tutorial på hur man gjorde och det fick jag såklart.
Jag virkade med garner som jag råkade ha med mig från vantprojekt som blivit klara på semestern och som således åkte med i packningen från Skåne till Luleå.

Jag bestämde mig för att det fick bli så många rutor som garnet räckte till, ett litet testprojekt helt enkelt.

 Tillsammans med en härva vävgarn från Klippan så räckte rutorna på pricken till att göra en babyfilt, jag menar verkligen på pricken!
När jag hade lagt ut alla rutorna och började virka ihop dem så hade jag en över. När jag skulle virka den andra rutan i följden så märke jag att den hade en omgång stolpar för mycket. Som tur var så hade jag då en ruta över, som råkade vara i samma färgbyte och som var rätt virkad.

 De här rutorna är virkade som cirklar och sedan virkade ihop med det grå garnet, det är då de blir mer fyrkantiga.
För att få filten lite större och för att använda upp det mesta av garnet har jag sedan virkat några varv i olika tekniker runt om kanterna. Jag kan inte virka så bra så jag har mest hittat på och provat mig fram.

De blåa garnerna är Rauma och det grå är som sagt från Klippan, jag fick några nystan när jag fyllde 25 år och jag tyckte att det här mörkgrå verkligen fick de blå rutorna att poppa.
Efter tvätt och lätt bockning blev filten riktigt mjuk och go.
Det var lite lätt beroendeframkallande att virka mormorsrutor så vid ett besök hos Magasin Duett några dagar senare så köpte jag tweedgarn för att virka en ny filt med lite mer tanke kring färgval.


2 kommentarer:

  1. Vad fint det blev med grått runt de blåa rutorna! Jag håller med om att det är roligt att virka mormorsrutor, är själv inne på min tredje filt. Det tar lite tid, men vad gör det? Det är ett sånt där arbete som ligger i en korg och som jag tar fram lite då och då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) visst är det kul med projekt som liksom får ta tid och det gör inte något, de blir aldrig egentligen UFO, de bara finns och helt plötsligt är de klara :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg