onsdag 21 januari 2015

Ny leksak!

Strax innan jul köpte jag en ny leksak - en blendingboard från Ashford för att kunna göra fina rolags och punis på ett enklare och roligare sätt än genom att karda dem för hand som på mina, inte helt nya kardor.
En blendingboard är som en står kardmatta som man lägger fibrer på, kammar ner med den lilla minikardan som följer med sen rullar man rolags från den med hjälp av de två pinnarna som medföljer.
Jag köpte min från Gudruns Ullbod.
Man kan såklart dra av hela sjoket med ull på en gång och använda det för att spinna från med då hänger fibrerna inte lika bra ihop som om man drar rolags eller som när man gjort en batt på en kardmaskin.
Men jag har sett de som använder sig av blendingboard för att blanda fibrer, drar loss hela sjoket och sedan våttovar det.
 

 Dessa gjorde jag i förra veckan!
Det är natursvart superfine baby alpacka som jag bara har lagt små stråk av mullbärssilke och wool nepps i. Det kommer nog kunna bli ett fint garn med små lyxiga och roliga detaljer i.

 Dessa rolags är gjorda av merino, angora och silke. Angoran är lite svår att jobba med bitvis så jag tror att dessa rolags kan ge ett garn med lite art-yarn känsla. Men den erfarne spinnaren kan nog få till ett riktigt tunt och jämt garn också om det är det man är ute efter.

Båda seten med rolags ligger nu ute i min etsy-shop tillsammans med några nyfärgade rovings!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg