tisdag 6 januari 2015

Bailey Irish Cream

Sista koftan att bli klar 2014 var min lyxkofta Bailey Irish Cream!
Klar bara två dagar innan julafton, blockad och sen premiäranvänd på julafton.
Jag passade på att få hjälp med fotograferingen av mamma under en promenad i skogarna runt byn där min pappa är uppväxt.

Jag stickade min kofta i Tantkoftas handfärgade Filisilk. Det kändes väldigt lyxigt och passade utmärkt till det här mönstret. Jag har stickat i den tunna Filisilken innan men detta var min första bekantskap med den lite tjockare. Den är verkligen skön att sticka med, garnet bara dansar över stickorna. Jag har redan använt koftan ganska mycket och det syns skillnad på den nu och när jag först hade på mig den. Många plagg stickade av garn med silke i får en lite luddig aura och det har denna koftan också fått. Men det fick den direkt och sen har det liksom inte blivit mer.

Koftan har ett kombinerat flät- och spetsmönster på framtill och samma mönster längst ner på ärmarna. Mönstret var väldigt lätt att memorera, sen var det bara att sticka på. Man plockar upp för knappkanten på båda sidorna och till sist plockar man upp och stickar några få varv för att få en finish runt halsen.
Jag använde ganska exakt 350 gram, dvs 3.5 härva. Jag stickade min kofta på stickor 4, i mönstret är det 3.75 men jag stickar så hårt så de där kvartstorlekarna är något jag försöker undvika.
Det här är nog den mest arbetade koftan jag har stickat!
Förutom den invikta mudden ner till som skulle sys på plats så har jag också sytt på knappband.
Koftan är inte steekad men jag har sytt på bandet på skarven mellan koftan och knappbandet, alltså där jag har plockat upp maskorna för knappbandet. Likadant på båda sidorna. Bandet var inte tillräckligt brett för att täcka hela knappbandet med hål och allt men på det här sättet blir det ändå mindre risk att knappkanten hänger ut sig.
Knapparna är ofärgad pärlemor från TantKofta och knappbandet är från Magasin Duett.

Jag är supernöjd med den här koftan.
Den känns som sagt lyxig och den silvergråfärgen och garnet med sin fina glans gör verkligen att den passar i lite "finare" sammanhang. Som till exempel på gårdagens brakfest med mina 500 instruktörskollegor på Friskis och Svettis!

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg