söndag 8 februari 2015

Ashford Joy

Jag har ganska länge suktat efter ny spinnrock. Framför allt efter en dubbeltrampad spinnrock med spolar som klarar av 100 gram tvåtrådigt garn. Två saker som min förra rock som var en Ashford Traditional tyvärr inte riktigt klarade av. Man kan köpa en större vinge som tar större spolar och jag tror till och med att man kan köpa till delar så att man kan bygga om den till dubbeltrampad. Men det kändes helt enkelt inte riktigt värt det eftersom dessa delar skulle kosta mer än vad jag gav för spinnrocken från början.

Så innan jul gjorde jag slag i saken och beställde en Ashford Joy från Gudruns Ullbod.
Eftersom den var slut i lager så dök den inte upp förrän nu i veckan.

Det var sannerligen kärlek vid första ögonkastet!
Hon är så lite och smidig, snabb och TYST.
Jag kan sitta i soffan och trampa på eller lyssna på ljudbok utan att något knirrande ljud stör.
Jag satte genast henne på prov med de rolags att kardat på min blendingboard av BFL Humbug och Wool Nepps som jag sedan Navayoplyade. Det går verkligen mycket snabbare att spinna det entrådiga på den här!
Jag blev inte riktigt kompis med inställningarna på rocken när jag plyade, det drog inte in på spolen så snabbt som jag önskade men jag ska nog lära mig.
Den här rocken har många fler växlar än min gamla (som inte hade några alls) så det blir en vanesak.
Jag vet inte heller riktigt om jag gillar den inbyggda lazykaten. Jag är van vid att ha min lazykate snett bakom mig och från den rullade garnet så fint i och med att spolarna satt horisontellt. På denna rockens inbyggda lazykate sitter spolarna framför en, vilket bli i motsatt riktning mot var man vill dra garnet ifrån och de snurrar inte lika fint i och med att de är vertikalställda. Men en annan typ av lazykate går att ordna.

Men på det hela taget alltså, så himla roligt att ha en ny rock!
Idag har jag mest plugga med ikväll tänkte jag ge mig i kast med lite handfärgad sockull av min egen custom blend från wow.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg