söndag 15 december 2013

Syjunta Christmasedition

Igår var det dags igen för ännu en syjunta med de två finaste vännerna, den här gången med jultema.

Det frossades i skumtomtar, julmust och lussekatter. Där mellan hann vi sy, sticka, byta julklappar, disskutera julklappsinköp till kräsna pojkvänner och inlåsta luciatåg!

Jag sydde på en peplumblus efter Hawthorne-mönstret hela dagen. Den blev klar sånär som på knappar, eftersom jag inte hade några. Kul att det har gått så snabbt framåt med mitt syende. Blir sugen på att sy saker hela tiden och på att köpa tyg!

Var rekommenderar ni att jag köper tyg? I butik eller på nätet, jag tar tacksamt emot era bästa tips!


3 kommentarer:

  1. I butik, det är ofta så dåliga beskrivningar att, paketet blir en överraskning, Gårda Textil har väldigt mycket fina tyger och allt är inte dyrt och stoff och still förstås i Göteborg finns fler men jag går alltid till någon av dessa om det är till kläder.
    Tjocklek, mjukhet, fall och grällhet är saker som är mycket avgörande för användnings området, och som ofta beskrivs dåligt.
    Jag har vid tre till fällen bestält från nättet:
    1a: det var ett hål 1,5 meter från kanten i mina 4.5 meter.
    2a: Jag trodde att jag beställde tunt fint skjortlinne, det var tjokt och grovt lämmpade sig inte alls till kläder, trots det beskrev de det som skjortlinne.
    3e: allt ar bra förutom att den släta grå merino jersyn var dubbelstickad med svart på baksidan och spätts mönster.
    om du beställer från nättet se till att beställa provbitar först, men det är alltid bra att få känna på en större bit och fråga om det tål vatten tvätt, för även om det är siden så kommer du att vilja tvätta en klänning ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Jag antar att det är precis som med tyg som med garn när det kommer till att köpa på nätet. Fast kanske ännu svårare än med garn eftersom man med garn i alla fall lär sig märkena efter ett tag. Men man kan ändå råka ut för att få tre nystan varav ett kommer från ett annat färgbad. Inte så kul när man ska sticka en kofta.
      Det är kanske bäst då att hålla sig till tygbutikerna, jag blev så besviken på utbudet på Stof och Stil sist att jag tnkte att det måste finnas ett bättre alternativ. Men då ska jag kika på Gårda Textil :)

      Radera
  2. Vill tipsa om en liten men mycket trevlig butik, Tygaffären på Lagerströmsplatsen! De har bara klädtyger och bra priser.
    /Linda

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg