fredag 12 maj 2017

Xi'an

Idag har vi gjort den sex timmar långa tågresan till Xi'an, som är känt för att det är här terrakottaarmén finns att se.

Detta är nog den resa inom Kina som jag har varit mest taggad på. Enda sedan jag läst som terrakottaarmén som ganska liten, i skolan, så är den något som förundrat och fascinerat mig. Jag ser mycket fram emot vårguidade dagstur i morgon!

 
Idag har vi hunnit med att strosa runt i stadens muslimska kvarterens lummiga gator fulla med marknadsstånd. Vi åt icecream rolls som var så goda. Det var nästan 40 grader i solen medan den fortfarande var uppe.

Yoghurt-icrecream rolls, toppade med extra allt, i de muslimska kvarteren. Jag hoppas att icecream rolls letar sig till Sverige snart, det och eggwaffles, båda skulle bli en fullkomlig succé på sommarvarma gator och festivaler.

 I de muslimska kvarteren gick det också att få alldeles nypressad granatäppeljuice som gjordes på beställning. Jag har druckit Kung Markattas ekologiska granatäppeljuice hemma, det är sambons favoritdryck när han vill festa till det, men den här var så otroligt mycket sötare.

 Träd och neonskyltar trängdes med marknadsstånd som sålde allt ifrån dadlar och nötter till torkad lever och souvenirer.

 Vi promenerade på Xi'ans stadsmur som omger hela stadskärnan och står helt intakt fortfarande. Det går därför att gå runt hela stadsmuren som har en total sträckning på 14 km. Den har öppet till sent på kvällen och vid klart väder går det att se en vacker solnedgång från muren.

  Från muren spottade vi en takterrass dit vi gick efteråt och drack öl i solnedgången. När vi gick hemåt - har boende jättecentralt via air bnb till ett orimligt bra pris - strax innan tio på kvällen, var det fortfarande 30 grader varmt. Jag älskar ändå detta klimatet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg