onsdag 19 april 2017

Istickshäl - så stickar du den

Istickshäl, eller afterthought heel, som den kallas på engelska har blivit en favorithäl sedan jag började sticka mer flerfärgsstickade sockar. Det är nämligen en perfekt häl att sticka just när en flerfärgssticka för att komma undan krånglet som kan bli när en ska sticka en hällapp med kil. En annan anledning till att använda istickshäl är om en inte vet att en specifik färg kommer att räcka till att sticka klart hela foten OCH göra hälen. Då kan en sticka klart sockorna och sen se om garnet räckte till att sticka hälarna i den där specifika färgen. Tekniken går dessutom att använda precis lika bra för strumpor som stickas uppifrån och strumpor som stickas nedifrån.

Jag har använt mig av istickshäl i Happy Fox sockorna och i ett till sockmönster som kommer lite senare i år. I min fototutorial nedan har jag stickat en istickshäl på Citurssockarna från Tantulltussbok sockbok. I mönstret har de en häl med förkortade varv och den går utmärkt att byta ut mot en istickshäl.

Steg 1 - förberedelse
När du stickar en socka som ska få istickshäl stickas en tråd i avvikande färg in över de maskor där du sedan ska sticka hälen. För att ge lite extra utrymme över vristen ökar jag en maska per sticka innan tråden i den avvikande färgen stickas in. Ökningarna ska ligga "mittemot" varandra, alltså om du avslutar med att öka på en sticka, ska du börja med att öka på nästa sticka. Stickorna benämns 1-4 och du börjar på sticka 1:
Varv 1: sticka räta maskor varvet ut
Varv 2: 1r, ö1v (engelskans M1L), räta maskor tills du har 1 maska kvar på andra sticka, ö1h, 1r, 1r på sticka 3, ö1v, räta maskor tills du har 1 maska kvar på fjärde stickan, ö1v, 1r
Varv 3: sticka räta maskor varvet ut
Varv 4: med garn i kontrasterande färg - sticka räta maskor över sticka ett och två. Återgå till början av varvet, med grundfärgen - sticka räta maskor varvet ut
Varv 5: 1 r, llr, räta maskor tills du har 3 maskor kvar på andra sticka, 2rtills, 1r, 1r på sticka 3, llr, räta maskor tills du har 3 maskor kvar på fjärde sticka, 2rtills, 1 r
Varv 6: räta maskor varvet ut.

Du är nu klar med förberedelsen för istickshälen och kan sticka klart resten av sockan.

Steg 2 - plocka upp maskorna
Sockarna är nu klar och det är dags att plocka upp maskorna för att kunna sticka hälen.
Börja med att pilla upp trådändan i den sidan där du började sticka in garnet i kontrastfärg. Plocka upp maska för maska medan du maska för maska drar ut garnet i den kontrasterande färgen. Fördela maskorna jämt för 4 strumpstickor.

Steg 2 - fortsättning
Fördela de upplockade maskorna jämt över 4 strumpstickor - eller vars en sida av en rundstickas kabel ifall du stickar med magic loop.

Steg 3 - påbörja hälen
När du plockat upp alla maskorna är det dags att ansluta det garn du ska börja sticka hälen i.
När jag ansluter garnet plockar jag upp en maska mellan de två stickorna som är i sidan av sockan. Jag brukar använda mig av ökningen ö1v. På så vis blir hälen lite mer rymlig och du minskar risken att få hål i sidorna av hälens första varv. Efter att jag plockat upp maskan stickar jag räta maskor över sticka 1 och 2 - var noga med att inga maskor blir vridna vilket är lätt hänt när de plockas upp från restgarnstråden. På sticka börjar jag också med att plocka upp en maska.
Lite matematik - hade du 16 maskor per sticka innan steg 1, hade du 17 maskor per sticka när du stickade in tråden i kontrasterande färg. När du plockat upp maskorna har du alltså 17 maskor per sticka. När du plockat upp en maska i mellanrummet mellan stickorna har du totalt 35 maskor över de två stickor som vetter upp mot skaftet, och 35 maskor över de två stickor som vetter nedåt foten. Samma princip gäller ifall du har 18 maskor innan du påbörjar Steg 1, men slutresultatet efter ökningarna genererar ett större antal maskor. 
 
Steg 4 - sticka hälen
I mitt Happy Fox mönster stickas hälen sedan på exakt samma sätt som tå, med undantag för att jag börjar med att sticka 4 - 5 varv (beroende på storleken) rätstickning. Detta ger återigen lite mer utrymme vilket är bra då sockan saknar en kil för vristen.
Sticka såhär:
Varv 1-4(5): sticka samtliga varv räta
Varv 6: 1r, llr, räta maskor till 3 sista maskorna på andra stickan, 2rtills, 1r, 1r på tredje stickan, llr, räta maskor till 3 sista maskorna på fjärde stickan, 2rtills, 1r
Varv 7: räta maskor varvet ut

Upprepa varv 6 och 7 tills du har totalt 23 maskor över sticka 1 och 2 och totalt 23 maskor över sticka 3 och 4.
Upprepa sedan varv 6 tills du har totalt 11 maskor över sticka 1 och 2 och 11 maskor över sticka 3 och 4. Sticka ett sista varv som inte innehåller några minskningar.

 Steg 5 - kitchener stitch
Sätt alla maskorna från sticka 1 och 2 på en maska, gör likadant med maskorna från sticka 3 och 4. Klipp av garnet, men lämna en tillräckligt lång bit för att kunna sy ihop hälen med kitchener stitch.
Jag kommer inte beskriver hur du gör en kitchener stitch, men det finns andra som har gjort det väldigt bra till exempel här.
 
Steg 6  - njut av din snygga häl
 Fäst trådarna från hälpartiet, dra på dig dina sockar och beundra den väldigt snygga istickshälen du har gjort!

Har du några funderingar eller frågor eller tycker att något behöver förtydligas - tveka inte att kommentera inlägget!


4 kommentarer:

  1. Så smart att öka lite innan hälen! Det får jag prova, har tyckt att denna typen av hälar blir för trånga annars men nu kanske jag får till det, tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det funkar bra, en kan alltid öka lite till i steg 1 för att vara på den säkra sidan :)

      Radera
  2. Svar
    1. Vad kul att du tycker det! Jag får kanske satsa på att göra lite fler tutorials framöver :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg