måndag 8 maj 2017

Little oak

Garnet Rosy Sport färgat av Dandelion Yarn är ett av mina favoritgarner. Jag har stickat en Slanted Sleeven och en Praline till mig själv i det garnet och framför allt den tokgröna Slanted Sleeven har jag använt hur mycket som helst. På symässan i Göteborg förra året köpte jag två härvor i den perfekta ljusgrå färgen.

Jag tog med garnet hit till Kina för att sticka en Bönespira Dragt av Knitting for Olive, men garnet visade sig vara alldeles för tjockt för det mönstret. Jag repade upp och började scanna ravelry för alternativa mönster och jag fastnade för Little Oak av Alana Dakos.

 Koftan stickas nerifrån och upp, ärmarna stickas för sig och sätts ihop med kroppen ett varv innan det är dags för oket. Oket finns både som skrivna instruktioner och som diagram. Garnet är bara så ljuvligt att sticka i och det i kombination med ett fint och välskrivet mönster gjorde denna stickning till en ren fröjd.

 Koftan är en barnversion av ett vuxenplagg med samma fina eklövsmönster på oket. Det är inte utan att jag blir sugen på att sticka en till mig själv också. Det är roligt med Alana Dakos mönster, hon har verkligen satt sin prägel på stickvärlden med sina botaniska mönster i strukturstickning. Vackra och effektfulla.
 
 Som gick att se på bilden stickade jag en liten byxa till att matcha koftan. Den är högst improviserad. Jag utgick ifrån mönstret till Daffodil Baby Romper men gjorde en byxa istället med resår i midjan och vikt pikåkant istället för resår runt benen.


Efter kofta och byxa hade jag (och har) fortfarande garn kvar så byxa och kofta kompletterades med halskragen Children of the forrest av Kamilla Svanlund. Av det återstående halva nystanet får det nog bli en mössa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg