måndag 1 maj 2017

Kinesiska muren Mutianyu och mingravarna

Nu har jag kommit hem till Nanjing igen. Det är konstigt hur vissa platser ganska snart blir "hemma" medan andra platser aldrig blir det. Jag och Lisa älskar våra äventyr till andra delar av Kina men när vi kommer tillbaka till Nanjing är det som att vi kommer hem och det är också väldigt skönt. 

Jag har hur många bilder som helst ifrån dagarna i Peking och eftersom det är så mycket kul som jag vill dela med mig av från resan, för att bland annat hoppas kunna inspirera och tipsa er om saker att göra och god mat att äta i Peking, så kommer det att komma lite inlägg nu i efterhand när jag är hemma och har tillgång till dator igen.

Först ut blir besöket på muren.
Vi hade den otroliga lyxen att få åka dit med Lena som bor med sin man i Peking sedan 5 år tillbaka. Lyxigt eftersom Lena är världens coolaste kvinna som kan Peking utan och innan och lyxigt eftersom vi åkte dit i Lenas bil och därför inte behövde försöka boka in oss på någon guidad gruppresa ifrån Pekings centrum.

Innan muren åkte vi och besökte Minggravarna som ligger på vägen. Här är 13 av Mingdynastins 16 kejsare begravda, de andra 3 är begravda i Nanjing. Begravningsplatserna ligger i en dal, omringad av berg, det är mycket vackert. Den enda gravkammaren som är utgrävd är kejsare Wanli's och kallas Dingling. Eftersom gravarna fylldes med enorma skatter skulle deras position förbli okänd och alla som varit med och byggt gravkamrarna samt de som bar kejsaren dit när han skulle begravas avrättades därför efteråt.

Lena och Lisa på väg till Minggravarna. Vägen var tidigare 7 km lång och sträckte sig igenom flera stora portar. Där Lena och Lisa stod fick bara kejsaren färdas. Symbolen för kejsaren var en drake och vägen representerar en drakes rygg. Där de stora släta stenarna i mitten är ryggraden och de mindre stenarna på sidorna är fjällen. Längs sista biten av vägen, som ni ser i bakgrunden, står det olika sagodjur, djur och människor som tjänade kejsaren.

 Innan vi skulle gå upp på muren åt vi lunch på The Brickyard. Ett fantastiskt mysigt ställe och ännu en av Lenas pärlor. The Brickyard är hotell och restaurang beläget i bergen på väg upp till muren och är inhyst i en väldigt gammal tegelfabrik - därav namnet. De odlar de mesta av grönsakerna och frukten de använder i maten precis bakom restaurangen, det är alltså väldigt närproducerade råvaror. Jag åt en ricebowl med stekt tofu toppad med tomatrelish och stekt kinakål. Det var verkligen supergott och något som jag ska försöka mig på att laga hemma. Vill en äta på The Brickyard så bör en boka bord innan, spana in fler bilder på deras egen hemsida www.brickyardmutianyu.com.

 Jag skulle kunna lägga upp hur många bilder som helst ifrån muren. Jag ville spara alla bilder jag fotograferat, jag brukar annars sortera ganska hårt, men det var nästan inget som fick åka den prasslande vägen till datorns papperskorg av dessa bilderna. Vi åkte linbana upp vid den plats som kallas Mutianyu, Lena som gått upp på muren på alla ställen som det går tyckte att det här var den finaste delen av muren. Vi åkte cabinbana upp till toppen.

 Vi hade otroligt fint väder, sol och klar himmel vilket också innebar milsvid utsikt. Vi val helt omringade av berg och överallt kunde en se hur muren ringlade sig på bergens åsar. Muren har inte en enda lång sträckning utan delar sig på flera ställen och slingrar iväg åt olika håll.
 
 När en kom upp till toppen gick det att gå till höger eller till vänster, vi gick först till vänster, sen tillbaka förbi där vi kom och en bit bort till höger. Det går att gå jättelångt men vi hade bara två timmar innan vi skulle åka ner. Det går uppför och nerför hela tiden, ibland med små korta trappsteg och ibland höga som kräver stora kliv. Muren följer verkligen bergen och landskapets form och dess utformning har anpassats därefter.


En brant trappa med små trappsteg, som verkligen fick det att suga i vadmusklerna, på väg upp till ett av trapptornen. När vi var där var alla kullar täckta av grönskande träd. Lena berättade att kommer en hit på hösten så är det inte sprakande höstfärger som möter en utan ett brunbränt landskap eftersom det är så varmt och torrt i denna delen av Kina.

 I bakgrunden av bilden går att se hur muren delar sig och fortsätter slingrande på vars ett håll genom landskapet.

Det var en helt klart fantastisk upplevelse att besöka muren, mäktigare än vad jag hade föreställt mig. Jag vet inte vad det kan tänkas kosta att ta en gruppresa hit. Men biljett till "parken" som behövs för att få gå upp till och gå på muren kostade ca 40 yuan. Då kan en gå upp och det är det enda en får betala, men det är brant och det är långt så det är inget för den otränade. Det gick här att åka cabinbana upp, det kostade 100 yuan enkel väg och 120 yuan tur-retur. Vill en inte åka cabinbana ner igen går det att promenera ner, åka rodel ner eller åka sittlift ner. Rodeln kostade 100 yuan och det var kanske inte det billigaste men helt klart det roligaste alternativet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg