söndag 30 augusti 2015

Fröknäcke

Fröknäcke är bland det godaste jag vet!
Jag kan äta det som snacks istället för chips eller på samma sätt som vanligt knäckebröd tillsammans med något smarrigt pålägg.
Det innehåller inget mjöl och är därför naturligt glutenfritt.


Såhär gör du ditt eget!

 Receptet ger ca 1 ugnsplåt knäckebröd

Du behöver
1 dl sesamfrön
1 dl pumpafrön
1 dl solroskärnor
1 dl majsmjöl - det ska vara ett finmalet alternativ, Risentas funkar bra
1/2 dl linfrön
1/2 tsk salt 
1/2 tsk havssalt - att strö ovanpå
1/2 dl olja, t.ex. raps eller oliv
2 dl kokande vatten
 

Gör såhär
Sätt ugnen på 150 grader.
Blanda alla torra ingredienser förutom havssaltet.
Tillsätt vatten och olja, rör om till en jämn smet och låt svälla en kort stund.
Bred ut över bakblåtspapper. Det flyter inte ut någonting så ju tunnare du breder ut det desto tunnare färdigt fröknäcke.
Baka i ca 1 timme. Jag brukar kolla med jämna mellanrum, på slutet är det lätt att det bränns på bara några få minuter. Öppna och lufta ut fukt med jämna mellanrum.
Ta ut plåten och låt knäckebrödet svala på ugnsgaller.
Bryt bitar och förvara i tättslutande burk.
Hos mig brukar det inte bli långvarigt men det har annars lång hållbarthet! 

2 kommentarer:

  1. Tack för påminnelsen! Länge sen jag bakade det men nu blev jag sugen... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så! Jag bakar det allt för sällan och det tar alltid slut så rackarns fort ;)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg