torsdag 18 februari 2016

Riddari

I stort sett samma kväll som jag blev klar med D's Riddari, tvättade och blockade den så la jag upp för min alldeles egna. Jag ville verkligen ha en varm och skön och inte minst en riktigt fin islandströja och mysa i innan vintern tog slut.
Den blev i stort sett klar i ett nafs och här är det färdiga resultatet.

 Som ni ser är det inte exakt samma färger som den jag redan stickat, den mörkgrå basfärgen och den ljusgrå färgen i oket är samma och den vinröda och senapsgula är Donegal som jag har haft i min stash ganska länge. Det är samma som Magasin Duetts Donegal fast är köpt som Pickles Merino Tweed - samma garn fast det är tvättat så det är ingen spinnolja kvar i det. 

Min egen tröja stickade jag uppifrån och ner istället för nerifrån och upp som i mönstret. Jag tyckte att det var väldigt skönt att ha oket helt för sig när jag stickade det utan armar och en kropp som hängde omkring i kombination med en hel massa trådar.
Jag stickade förkortade varv i ryggen på oket tre gånger - precis efter resåren, lite längre ner efter de grå prickarna och i det sista senaspgula partiet. Det ger tröjan mycket bättre passform tycker jag!

 Till skillnad från D's så fick jag sticka kroppen ganska mycket kortade än vad mönstret rekommenderade annars hade jag haft en tröja som gick ner en bra bit på låren. Det blir en del omräkning när man gör den uppifrån och ner, man måste liksom tänka baklänges. Det hjälpte att ha D's tröja att mäta på för att se hur lång bit t.ex. muddarna vid ärmar och nederdelen av kroppen var för att kunna räkna ut hur långa jag skulle göra dem. Sen är det alltid enklare med uppifrån och ner för att man kan ta på sig och prova och se om det är lagom.

Ifall någon är sugen på att veta exakt hur mycket garn som gick åt så kommer den nördiga informationen här!

Rösslyng Donegal: 247m/65g
Lövfall Donegal: 64m/17g
Silvergrå Donegal: 49m/13g
Mörkgrå Donegal: 562m/148g

Aubergine Supersoft: 207 m/ 37g
Goldcrest Supersoft: 67 m/12g
Silvergrey Supersoft: 56 m/10g
Graphite Supersoft: 498m/89g



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg