torsdag 27 augusti 2015

Bento Bags

Sen jag såg att Clara hade gjort Bento Bags så har jag varit sugen på att också sy mig några stycken.
Perfekta små tygpåsar att ta med sig matlådan och lite frukt i istället för att använda plastpåsar. Jag brukar återanvända påsarna man kan plocka frukt i till att ha matlådan i, men där de går sönder eller blir kladdiga så slänger jag dem. Bento påsarna i tyg kan jag slänga i tvätten och så undviker jag numera att ta plastpåsar när jag köper frukt.

Jag använde denna tutorial men i den är alla kanter råa, bara sicksackade. Men jag har fållat mina innan så ser de lite mer arbetade ut och klarar tvätten bättre.

Jag sydde en liten och två stora så kan jag ha frukt i en och matlådor och annat i de större.
Den lilla är perfekt till några bananer och ett äpple.
Formeln för att sy en är att göra två trianglar (men det finns också mönster med en rektangel som man viker) triangeln ska vara hälften så hög som basen är bred. Viker man av en rektangel ska den vara dubbelt så lång som bred.

Såhär ser de ut ihopknutna, som små knyten.
Mina är sydda av två vintagetyger, ett är nog ett påslakan och det andra en gammal gardina, båda fådda av Emma.

Det kommer nog bli några fler Bento Bags, vill prova rektangelversionen också.

4 kommentarer:

  1. Jättefina! Alltid intressant att se vilka konstruktioner som finns. Jag har bara sytt av rektanglar efter ett mönster i en sytidning jag hittade i japan men de är lite pilliga att fålla.

    SvaraRadera
  2. Tack! ja, de som är sydda med rektanglar tänker jag är bättre om man har småbitar, lättare att få till tre kvadrater då än en trekant, de här trekanterna var ändå ganska stora. Ska prova den andra varianten snart tänker jag!

    SvaraRadera
  3. Så fina de blev! Jag gillar att du mixade två tyger med olika mönster men i samma färgskala :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ju mer mönster och färg desto roligare ;)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg