onsdag 12 augusti 2015

Acer

Jag, Viffla, Alicia och Karin satte igång en KAL på koftan Acer i början av sommaren.
Ett rackarns roligt mönster och också väldigt roligt att sticka den som KAL. Även fast vi stickat samma mönster så blir allas koftor så olika, min kofta är längre än originalet och Viffla och Alicias kortare för att passa som klänningskoftor och vi har alla använt olika garner.

 Jag stickade min Acer i Geelong Lammull från Magasin Duett. I pers i sig då jag när jag hade en knappkant och halslinningen kvar inte hade kvar något garn, det hade inte Magasin Duett heller och eftersom det var ett tillfälligt parti så kunde Petra inte få in mer heller. Vad gör man då - jo man vänder sig såklart till sociala medier och frågar om någon har mer. Det hade instagramanvändaren stickaovirka och som gladeligen skickade mig några extra gram så att jag kunde avsluta min kofta. TACK!

Acer är designad av Amy Christoffers och finns på ravelry, det var något fel med mönstersidan när jag skrev det här inlägget så det gick inte att länka till mönstret.
Koftan stickas nerifrån och upp, sen delar man av för fram och bakstycke, stickar ärmarna för sig och syr sedan fast dem. Det gjorde inte jag såklart eftersom jag inte gillar att montera. Jag stickade istället kroppen upp till ärmhålen, stickade ärmarna lika långt. Satte ihop allt och stickade runt med först en raglanminskning och sen en rak minskning och stickade ihop axlarna med kitchenerstitch. Alltså behövde jag inte sy ett enda stygn, hur bra som helst.
Den uppmärksamme ser att jag har resår under ärmarna istället för slätstickning, Ett lyckat misstag som föregicks av att jag felläste "St stictch" som "set stitch". St stitch betyder stockinette stitch, alltså slätstickning, medan Set stitch betyder att man ska fortsätta sticka i etablerat mönster, vilket var resår. Men det blev som sagt ett lyckat misstag eftersom det gav min kofta extra bra passform i midjepartiet eftersom de blev stretchigt där.

Acer är verkligen ett superroligt och välskrivet mönster! Flätspetsen ser komplicerad ut med är verkligen inte det och stickningen gick riktigt snabbt. Jag tror att jag kommer att sticka mig en Acer till och det är sällan jag tycker att ett mönster är så roligt att jag vill göra en till så det är det bästa betyget man kan få ifrån mig!

2 kommentarer:

  1. Längtar till hösten när jag ser din fina tröja i de perfekta höstfärgerna. Håller med om att ditt misstag var lyckat, resåren under ärmarna passar ju fint in!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kan säga att jag också längtade efter hösten när vi fotograferade tröjan, var svinvarmt ute, haha :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg