onsdag 22 november 2017

Vad du inte borde säga till en gravid person

Som en person som är halvvägs genom graviditeten med mitt första barn så har jag redan hunnit fundera lite över de konstiga saker folk säger till gravid, till synes helt utan att tänka på att det kan göra den gravida till exempel ledsen eller orolig.
Jag kommer förmodligen hinna fylla på listan innan bebis kommer men här är en början i alla fall.

"Oj, det syns inte ens att du är gravid"
- inte särskilt kul att höra när man är halvvägs genom graviditeten och bara längtar efter en stor bebisbula som gör den uppenbart för var och en att en är gravid.

"Jaha, ska ni redan göra ultraljud, det trodde jag att man gjorde när man hade större mage"
- nej, det har inget med hur stor magen är utan hur långt gången i graviditeten man är. Att säga det till en gravid person som kanske redan är skitorolig för att det ska synas något galet på det kommande ultraljudet gör den personen bara ännu mer orolig i stil med "min mage är så liten, tänk om det är för att det är något fel med bebisen".

"Var det planerat?"
- alltså, jag vet inte HUR MÅNGA gånger jag har fått den här frågan och det är en fråga jag personligen aldrig har eller kommer ställa till en gravid person. Vad tusan har den som frågar med det att göra och vad vill de egentligen att man ska svara!? Ja, det kanske var superplanerat och vi blev gravida på första försöket. Nej, det var kanske inte planerat och den gravida personen kanske har ångest och kval över om graviditeten kom under rätt tid i livet och denna ångest späs nu på av frågeställaren. Eller den gravida personen kanske har försökt få barn skitlänge men kanske inte vill påminnas om eller behöva berätta om vilken kamp det har varit. Om en bebis är planerad eller inte är verkligen inte någon annans business.

"Oj, vad stor du är, är du säker på att du bara är i vecka 20, du är inte gravid med trillingar?"
- uppenbarligen inte en fråga jag fått då jag tillhör kategorin"oj, det syns inte att du är gravid", men har bekant som berättat om det. Alltså, det är inte lite småroligt att att någon frågar om man är gravid med trillingar, den gravid personen är förmodligen helt klar över hur många bebisar den har där inne. Den stora magen är kanske också jättejobbig att bära på så tidigt i graviditeten och kroppen har kanske redan börjat protestera - bara sluta kommentera gravida personers magstorlek, okej.

"Jaha, är du gravid, jag trodde bara att du hade gått upp lite"
- alltså, nog med kroppshetsen! Många gravida får ångest över viktuppgången även om det är helt naturligt, men att slänga ur sig kommentarer som bedömer folks kroppars utseende är alltid bara helt onödigt.

"Hur många kilo har du gått upp hittills?"
- DU    HAR     INTE      MED     DET     ATT     GÖRA!

Så, det var dagens arga gravidlista. 

Nu ska jag ägna mig åt något betydligt mer kreativt, som att sticka något mer för att värma min aprilbebis, som var mycket planerad och efterlängtad som fick väl godkänt på ultraljudet trots att min mage är så hiiiiiimla liten.

6 kommentarer:

  1. Ja det är tyvärr ännu mer fritt fram att kommentera kvinnokroppen när den är gravid 😑 tyckte folk glodde så mycket också. Jag badade tills precis innan barnet kom ut... kändes som att vissa aldrig sett en gravid förut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, låt bli att stirra liksom, oavsett hur andras kroppar ser ut!

      Radera
  2. Folk, alltså! Men hurra för att ultraljudet gick bra!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg