fredag 28 mars 2014

Ruby Red Socks

Jag är färdig med ett par knalligt röda strumpor i handfärgat handspunnet garn.
De får mig att tänka på Dorothy's glittrande, magiska skor i Trollkarlen från Oz och jag har därför döpt dem till Ruby Red Socks.

Vi kikar!

 Garnet är merino/nylon, handfärgat med Landscape Dyes och spunnet som två singlar som jag sen har plyat.
Det är lite tjockare och ganska fluffigt, så brukar jag spinna sockgarn för att jag gillar att sticka liiiite tjockare sockar av dem. Sådana man har hemma och är fin i hellere än sliter på i skorna.

Som vanligt megasvårt att fotografera rött!
Jag blev riktigt nöjd med passformen på de här sockarna. Jag är inte så förtjust i toe-up konceptet eftersom jag tycker att hälen är svår att få på exakt rätt ställe, men det känns som att jag lyckades denna gången.
Ni kanske undrar varför jag stickar toe-up när jag nu inte gillar det - Jo, för att när man stickar med handspunnet garn så är man ganska mån om att det ska räcka. Så jag härvar upp garnet i två härvor, med lika många gram i varje. Sen stickar jag toe-up för då vet jag att de kommer att täcka hela foten i alla fall, sen kan skaftet få bli längre eller kortare, det spelar liksom ingen roll!

Jag passade på att fotografera förra helgen när vi planterat lite nya växter på balkongen.
Resåren har jag stickat med aviga och vridna, räta maskor. Jag gillar verkligen hur de vridna maskorna tar sig ut i det handspunna garnet!

Nu taggar jag inför en heldag på SIV imorgon, ska packa i ordning projektpåsarna och förmodligen börja på ett par nya sockar!



1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg