måndag 17 mars 2014

Färgarsöndag i Varberg

Fredagsdrinken gjorde sitt och jag började allt piggna till i helgen, dock fortfarande utan röst, men med glatt humör så begav jag mig till Varberg för att hälsa på kompisen Anna-Carin.

Vi har båda en fäbless för att sticka, dregla över mönster på ravelry och garn på diverse hemsidor.
Men helgens begivenheter skulle främst handla om att färga garn och ull, Anna-Carins första gång.

Anna-Carin hade varit i Göteborg och försett sig med 6 nystan sockgarn som vi härvade på armarna på ersättningsbussen som tog oss från Göteborg till Varberg.

Vi gick upp i ottan på söndagen och begav oss till hennes brors lägenhet som hade mer diskbänksutrymme än hos hennes föräldrar.
Sen skred vi till verket.


 Anna-Carin spinner inte och färgade därför sockgarnet hon köpt dagen innan, 6 färgglada härvor fick hon ihop men jag lyckades bara fånga processen av de första som jag redan lagt upp på Instagram. Jag hoppas på att få någon bild på dem fram över.
Jag var helt inne på att färga ull och hade med mig 100 gram angora (nej, jag vet inte om det är schysst angora men jag köpte den för över ett år sedan, dvs långt innan det skamliga med angoraull kom upp till ytan) och 150 gram Polwarth. Polwarth är helt klart en av mina favorituller, lätt att spinna, mjuk och väldigt fluffig.
Här ovan ser ni färgningen innan det dök ner i grytan.
Ser inte ut att vara så mycket för världen va, nästan rent utav lite fult tänker ni nog.

Men kolla bara!

Färgerna gifte sig vackert med varandra i angoraullen. Mestadels grönt med stänk av ljusblått och brunrött gav topsbandet härligt liv och jag tror garnet kommer att bli riktigt vackert.

Jag har aldrig färgat angora tidigare, och det var ganska svårt. Det var svårt att få ullen genomblöt innan färgningen och den var väldigt svår att fluffa efter färgningen.
Det ska bli kul att prova att spinna, eftersom jag inte gjort det tidigare heller.
Jag hoppas att det inte är för kul eftersom det här blir första och sista gången ifall jag inte råkar snubbla över angora från någon svensk uppfödare.

Här har vi den underbart fluffiga ullflätan av Polwarth. 
Jag älskar hur färgerna blev, jag kände mig ganska osäker när jag stänkt och duttat färdigt, men jag är så nöjd med det.
Jag tror att det kommer bli ett riktigt vackert sjalgarn av det här, en eller två trådigt lite beroende på vad jag känner för.


Nu är jag verkligen sugen på att plugga in en bra podcast och sjunka in i spinnrockens meditativa trampande!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg