söndag 6 augusti 2017

Recept på nicecream med hallon

På mitt instagramkonto Strongerbyplantpower lägger jag mest upp bilder på vad jag äter till frukost. Jag har försöker att äta veganskt en gång om dagen och då faller valet nästan alltid på frukost för det är, för mig, så lätt att utesluta animaliska produkter ur min frukost. Nicecream görs på frysta bananer kombinerat med någon smaksättare, t.ex. bär, jordnötssmör eller kakao. Eftersom det bara är bananer går det lika bra att äta till frukost som till efterrätt. Att det dessutom är perfekt att göra på de där lite för mogna bananerna som ingen vill ha gör nicecreamen till en maträddarhjälte.
 Jag har bloggat om nicecream innan här.

Även om en en vill äta veganskt eller inte och även om man vill äta glass till frukost eller efterrätt så är nicecream, alltså glass gjord på banan, supergott!

Frukost för en eller efterrätt för två

Du behöver
- två mogna bananer, gärna "leopardbananer" det ger bra konsistens och en rundare smak på glassen
- ca 1/2 dl hallon
- 3 msk havremjölk (kan ersättas av vanlig mjölk eller vatten)
- valfri topping - jag gillar att toppa med till exempel mer bär, jordnötssmör, nötter och frön

Gör såhär
Kvällen innan - skiva bananerna ganska tunt, lägg i en plaspåse och platta ut den så att alla bananskivor ligger för sig. Lägg i frysen över natten.
Nästa morgon - ta upp bananerna och låt påsen ligga framme tills du, med lite motstånd, kan trycka sönder en bananskiva med ett finger. De är alltså fortfarande frysta men inte hårda som sten.
Mixa under tiden hallon med havremjölk. Tillsätt sedan bananerna och mixa tills du har fått en fluffig och slät glass. Om inte en råkar ha en Vitamixer hemma (mixrarnas rolls royce) så tycker jag att stavmixer i en mixerkanna funkar bäst.

 Toppa med lite av det godaste du vet och ät genast!

Om du skulle få nicecream över (det kommer aldrig att hända med OM) så kan du breda ut  resterna på en bakplåtspapper och ställa in det på en plåt i frysen. Bryt sedan nicecreamen i bitar och förvara i en burk eller påse i frysen. Nästa gång du vill ha nicecream kan du bara mixa om den färdiga nicecreamen och det är klart att äta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg