tisdag 17 januari 2017

Planera projektväskan

Nu är det mindre än en måndag kvar tills jag åker på Kinaäventyret.
I Kina ska jag skriva C-uppsatsen på sjuksköterskeprogrammet och ha klinisk praktik på sjukhus.
Innan vi kommer på plats i Nanjing där vi ska bo ska vi vara några dagar i Kina och efteråt ska vi åka en vecka till Tokyo. Däremellan finns det planer för att se mer av Kina.

Att åka till Kina februari-juni innebär bland annat att jag måste packa för temperaturer som kommer att variera från 8 grader i februari till 29 grader i juni. Det innebär också att planera för hur många och vilka stickprojekt jag ska packa med. Då jag inte vet så mycket om garnutbudet i Kina och då jag har så mycket garn i min stash vill jag satsa på att packa med de projekt jag vill sticka.


Jag har ett projekt jag vet att jag kommer att packa ner - Bohuströjan Blå Blomma som jag köpte av Angoragarnet för två år sedan. Det är tunna stickor och kommer att ta ganska lång tid att sticka.
Men hur ska jag tänka kring fler projekt?
Ska jag ta med stora projekt, fler tröjor eller koftor eller mindre projekt som sockor, vantar och sjalar?
Stora projekt tar längre tid men det finns risk för att garnet tar slut vilket kanske gör att jag tar med mig onödigt mycket garn för att säkra upp. Mindre projekt tar mindre plats i resväskan men går också snabbare att sticka och räcker därmed inte lika länge. Jag tänker inte heller att jag spendera min tid där med att sitta på mitt rum och sticka, men jag vet också att jag behöver stickningen för att varva ner och få utlopp för min kreativitet.

Hur hade ni tänkt, vilka projekt hade ni satsat på att packa ner och varför?


6 kommentarer:

  1. Jag hade nog kört att ta med två större projekt och ett par fyra-fem mindre så att du har den första tiden och kan komplettera med fler små när du hittar garn där, eller i värsta fall få någon här att skicka några nystan till mindre projekt. Men kanske satsa på t.ex vantar och gå in i tankesättet att du ska göra ett par vantar där med garn därifrån till dig själv eller någon i julklapp - kanske enklare mönster med något roligt flerfärgat garn eller i färger som får dig att tänka på något du upplever. Lite att se hur mycket du kan ta med dig därifrån och hem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något sådant det får bli. Men jag kommer troligen inte att köpa garn där då jag gärna vill veta tydligt var garnet kommer ifrån, att det är schysst producerat för både djur och fabrikör och miljö :)

      Radera
  2. Jag tänker som Erika. Ett par större och så några små projekt.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle säga som Erika att ett par större och några mindre projekt blir bra, men också att det är bra om garnerna har ungefär samma tjocklek så du kan kombinera resterna. Då gör det inte så mycket om du får garn över från de större projekten, för du kan kombinera resterna till en mössa eller sjal.
    Lycka till, det låter fantastiskt roligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är smart att tänka samma garntjocklek! :) Tänker därför att varierande strumpprojekt är bra som småprojekt då man alltid kan sticka restgarnssockar eller små barnsockar.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg