tisdag 31 januari 2017

Omorganisation

Jag är en sån person som gillar att organisera saker, gärna om och om igen.
Garnskåpet är just en sådan sak som jag gillar att organisera och omorganisera. Både för resultatets skull och för att det gör att jag får uppdatera mig på dess innehåll och ny-upptäcka garn som jag glömt att jag hade.

När jag hade valt de projekt som jag har tänkt ta med mig till Kina så behövdes sagda omorganisation. Vi har också skaffat en till bokhylla så stickböckerna som innan stod på samma hyllor som garnet har nu fått flytta ut och vips blev det mycket mer plats åt garnet.

Ullen och det handspunna garnet brukar jag sortera för sig själv, resten av garnet sorterar jag in efter färg. Förutom Citrussockarna så går allt garn jag tar med mig till Kina i blå-grå toner, trots det har den biten av färgskalan fortfarande stor plats i skåpet. På mittenhyllan finns det ganska mycket tweedgarner till vänster som alla är till den mormorsrutefilt jag virkar på lite då och då. Förutom Bohuströjan vars garn jag tar med mig har jag bara två koftmängder garn - ett gråblått alpacka/ull garn jag köpt på Loop och den gula Geelong-lammullen på mittenhyllan. Förutom detta finns det en del sockgarn av varierande slag och Rauma till vantprojekt.
På översta hyllan finns det lite tyg, det ser ut att vara mycket men de flesta tygerna är oformliga restbitar som jag bara lyckats vika snyggt. Den vänstra högen innehåller de finaste tygerna bland annat från Elvelyckan och Znokdesign samt ett rävtyg som jag bara måste hinna sy en projektpåse av innan jag åker.

Hur sorterar ni bland era garner? Ligger det i skåp eller lådor, organiserat eller huller om buller?


2 kommentarer:

  1. Jag förvarar i plastbackar så att inga insekter kan komma åt det (tänker mest på ullen då). Sedan efter material! Men nu är det hög tid att rensa igen, det ligger så mycket utanför hobbyhyllorna som vill få plats!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, insekter är så tråkigt - hälsar en som fått mal i hela garnförrådet en gång! Jag har nu mycket cederträbitar i skåpet - man kan se några stavar sticka fram på bilder, sen impregnerar jag dem men cederträolja lite då och då för att hålla odjuren borta. Även i garderoben har jag cederträ för att förhindra att olyckan är framme.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg