lördag 7 januari 2017

Origami

Förutom stickningen har jag försökt att rikta mitt kreativa fokus även mot annat hantverk som att till exempel sy, brodera och nu senast origami.
Jag såg så många julgransdekorationer som var av origamikraraktär så jag började googla runt lite för att hitta instruktioner och landande på paperkawaii som har en mängd gratis tutorials som är riktigt bra - det går i ett bra tempo och filmkvalitén är perfekt.

Jag gick till Rum för Papper och köpte papper. De hade origamipapper men då alla dessa var färgade och mönstrade så valde jag att köpa annat papper. Enligt biträder var de papper de hade egentligen för tjocka för att vika origami som hade många och små vik, så jag köpte det tunnaste de hade i tre grå nyanser. 

Den första jag vek var en Spiritbomb.
Jag hittade flera tutorials på den här typen av origami men de flesta gick ut på att man skulle mäta och dra streck och jag ville bara vika. Så till sist hittade jag en som var väldigt bra och gjordes med bara vikningar. Den blev bra, men det där med lite för tjockt papper gjorde att den inte gick att få ihop riktigt i toppen. Men den gör sig fint ståendes i stringhyllan.

Den andra jag vek var en Octahedron från Paperkawaii's tutorial. Den passade det lite tjockare pappret desto bättre eftersom det var så få vik. Jag gillar verkligen de origami (säg man så, är en vikt grej en origami och hantverket heter också origami?) som blir tredimensionella. Den här var inte alls svår även om de krävdes precision vid vikningen för annars ville den inte hålla sig stängd när man vek hop den.

Jag vek ganska många och trädde dem på en tråd och hängde vid sängen. För att få tråden från spets till spets trädde jag nålen med tråden genom ena spetsen när den var "öppen", sen la jag tråden genom andra spetsen och vek ihop octahedronen. I den nedersta lilla knöt jag en knut på tråden och tryckte tråden genom spetsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg