fredag 9 december 2016

Juliga stickpåsar

Vad som är nästan lika roligt som att köpa nytt garn och starta upp nya projekt är att göra nya stickpåsar att förvara stickningarna i. Det finns nästan inte något som gör mig så sugen på att starta upp ett nytt projekt som att ha en ny stickpåse att fylla med garn och stickor.

På Stoff & Stil köpte jag fyra stycken "fat quarters", det är mindre bitar av mönstrat bomullsgarn. De är perfekta att köpa ifall man vill göra egna applikationer eller sy som projekt.

Jag har bara sytt stickpåsar med dragkedja innan, ungefär i formen av en necessär. Men förra året fick jag en annan variant med dragsko från Friday Studios och den är nu en av mina favoriter för mindre projekt och det var den modellen jag var ute efter att sy.

Jag sökte efter tutorial på youtube men hittade ingen som hade just den formen jag ville ha. Så jag utgick ifrån den påsen jag redan hade och de faktum att jag sytt stickpåsar innan fast av en annan modell. Först gick det sådär och jag fick sprätta en massa, jag skyller på att jag drabbades av tillfällig dumhet. Den andra påsen gick desto snabbare och vips så hade jag två stycken!
Den vänstra blev dekorerad med handknypplad spets och den andra med band ifrån Magasin Duett.
 
Båda stickpåsarna är sydda med tre sorters tyg - de röda och gröna som jag köpt som fat quarters på Stoff och Stil och ett jeansfärgat bomullstyg som är rester från min Hawthorne. Jag har klippt och sytt ihop och lagt till spetsar och band för att få variation.

Jag köpte juligt band och snörstoppar på Stoff & Stil för att använda till dragsko. Jag har inte sytt en kanal på det här viset förut så det var kul att testa något nytt. Jag gillar hur det kontrasterande fodertyget kommer fram när man drar ihop påsen. 

Den lilla påsen fick ett vadderat mellanlägg så den står väldigt stabilt själv. Den större påsen fick vara utan då den är tänkt till större projekt. Eftersom båda påsarna har snöre går det bra att t.ex. hänga dem från ett ryggstöd på en stol och ha garnet i påsen för att slippa ha påsen på golvet eller ha en garnnystan som rullar iväg.

Skorpans Bästa Sjal i Gotland från Solkustens Ullspinneri har fått flytta in i den stora påsen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg