onsdag 7 december 2016

Grötvärmare

Sedan jag fick diskbråck i maj i år har jag använt min vetevärmare flera gånger om dagen. Jag sitter på den varje morgon och kväll för att lindra smärtan och mjuka upp stelheten i ryggen. 

Jag blev sugen på att komplettera med en vetevärmare att ha över axlarna så efter att ha funderat fram och tillbaka över tygval och innehåll så skred jag till verket.

 Vetevärmaren är i själva verket en grötvärmare då den är fylld med grötris. Den är sydd i en kökshandduk som min mormor har gjort. Jag var först inne på att köpa linnetyg men tänkte om när jag begrundade min gedigna samling av kökshanddukar och insåg att de skulle utgöra ett ypperligt alternativ till köpt tyg.

 
 Jag har sytt ihop vetevärmaren med rätsidan utåt. Jag vet handduken på mitten och sydde längs de två kortsidorna och ena långsidan. Jag sydde med tvillingnål eftersom det blir en så snygg och stabil söm - det ger visserligen en zickzack söm på baksidan men stabiliteten i sömmen vinner över det. Sen sydde jag fyra kanaler så att grötriset ligger i varsitt fack och därmed blir jämnare fördelat så att inte allt lägger sig i ett hörn.

 Ett handbroderat A, ena delen av min mormors initialer.
För att värma grötvärmaren stoppar man inte den i micron i 2-3 minuter. Jag läste ett tips om att ha ett glas vatten med i micron för att undvika att riset bränns. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg