tisdag 16 juni 2015

Egen sockblank!

Tidigare i år köpte jag två ofärgade sockblanks av MoodsofColors så att jag skulle kunna färga mina egna.
Ni anar inte hur kul det är att färga sockblanks, det känns som att möjligheterna är oändliga!

Jag vill göra gradienter, en från ljus till mörk och en från en färg till en annan.
Jag älskar blått så det var en självklarhet att det skulle bli en sockblank från ljusblått till mörkblått, såhär blev resultatet!

 Jag är supernöjd med resultatet! 
I förrgår härvade jag upp härligheten för att sedan tvätta garnet och nysta det. Man kan sticka direkt ifrån sockblanken men jag tycker att det blir lite mer lätthanterligt såhär.

Jag har tvättat mina efter att jag härvade dem så nu är de inte alls lika krulliga som på den här bilden. Att nysta dem gör att ytterigare lite krull försvinner. TantKofta som färgar mycket blanks tipsade mig om att göra såhär och det funkade bra när jag stickade Rabarbersockarna av blanks som hon färgat.
Det här ska få bli mitt jobb-projekt några veckor framöver. När jag har rast från gastandet är det perfekt att kunna sticka några varv på ett par slätstickade sockar som man snabbt kan lägga ifrån sig när plikten kallar!


2 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt inte hört talas om sådana här sockblanks förut. Är det ofärgat garn som är uppstickat som man köper och färgar själv? Finns det olika kvalitéer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis! Men det är ganska svårt att få tag på, jag har bara sett ofärgade i butik en gång utomlands. Jag har aldrig sett det som annat garn än just sockgarn. Men har man en stickmaskin kan man alltid sticka upp själv, i vad helt för garn, och sedan färga!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg