onsdag 15 januari 2014

Clover earflap hat

Hos instagrammaren petitepimprenelle hittade jag en bild på mössan Clover earflap hat, som jag blev väldigt sugen på att sticka till min brorsdotter.
Lilla Maja hade ingen mössa till dopet som stundar på lördag så det fick helt enkelt bli en sådan till henne.

Ett snabbstickat projekt som erbjöd mycket njutningsfull stickning!

 Man stickar från ena änden av knytbandet och sedan trekanten som sitter över örat och sätter den på en sticka, sedan gör man en likadan och sätter på samma sticka. Man lägger sen upp maskor före första, stickar den, lägger upp maskor, stickar nästa, och lägger upp sista maskorna.
Arbete stickas sedan fram och tillbaka med ett fint spetsmönster. När man maskat av syr man ihop i nacken, hur bra och och roligt som helst!

Jag stickade mössan i Artesano British Wool - vilket härligt garn! Det gick åt 35 gram till en mössa för storlek 3-6 månader. Man skulle egentligen bytt från stickor 3 mm, till stickor 3.5 mm när man började sticka spetsmönstret, men jag stickade hela på stickor 3mm.

Nu håller jag bara tummarna för att den passar så att min brorsdotter håller sig varm om öronen mellan kyrkan och hemmet!

4 kommentarer:

  1. Vilken ljuvlig mössa! La till den som favorit med en gång och hoppas på att det föds någon liten i närheten så att jag får sticka en likadan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så kan man sticka och lägga på hög ;) Ett väldigt trevligt projekt i alla fall!

      Radera
  2. Hej tak for din forklaring jeg har købt opskriften men forstår den ikke 😭
    Da det er på engelsk

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg