söndag 10 december 2017

Saffransscones

Vad kan passa bättre till en adventsfrukost än saffransscones, den perfekta kombinationen av lättbakat frukostbröd och julstämningshöjare!
Saffransscones 2-4 personer
50 g smör
1/2 paket saffran (mer eller mindre beroende på önskad styrka på saffranssmak)
1 msk honung
3 dl vetemjöl
1 dl havregryn
2 tsk bakpulver
1 krm salt
2 dl mjölk eller samma mängd fil eller yoghurt för extra saftiga scones
 
 Gör såhär
  •  Sätt ugnen på 250 grader
  • Smält smöret, låt svalna något i en bunke
  • Blanda under tiden mjöl, havregryn, bakpulver och salt i en annan bunke
  • Tillsätt saffran och honung till smöret och rör tills honungen har löst sig
  • Rör ner smörblandningen och mjölken i mjölblandningen under en kort omrörning, undvik att överarbeta smeten
  • Tryck ut runda kakor på en bakpappersklädd plåt, kryssa med kniv och nagga lite med en gaffel
  • Grädda mitt i ugnen i ca 10 min
Servera genast tillsammans med dina favoritpålägg och kanske en stor kopp varm choklad. Tillsätt lite kanel och kardemumma till chokladen så får även den en julig smak!


2 kommentarer:

  1. Hej! Jag testade receptet nu ikväll. Det blev jättegott! Jag tog gräddfil istället för fil/yoghurt för att inte behöva köpa någon stor förpackning som jag inte skulle ätit upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du testat det och att det blev gott :) Alltid bra att använda det en har hemma! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg