onsdag 26 juli 2017

Elijah - ett stickat gosedjur

Den stickade gosedjurselefanten Elijah av Ysolda Teauge har jag haft i min kö på ravlery ganska länge. Som liten var goseelefanten Flanten mitt favoritgosedjur så jag blev genast kär i Elijah när jag såg mönstret för första gången.

 Jag har stickat Elijah i ett handfärgat, gråmelerat merinoulls garn från Rät & Avig som jag köpte när jag var i Överkalix för två somrar sen, det gick åt cirka 32 gram dvs 120 meter. Jag tycker att det melerade garnet gjorde sig så väldigt fint.

 
 Elefanten stickas helt utan sömmar - först stickas huvudet, från huvudet plockas maskor upp och kroppen stickas. Från kroppen plockas maskor upp för att göra ben och armar och från huvudet plockas sömmar upp för att göra öronen. Jag har broderat ögonen med pärlgarn. Mönstret har väldigt bra instruktioner kompletterade med bilder för extra tydlighet.

 
 Jag har stoppat Elijah med alpackaull från Ilo Yarn. Det gick åt ca 80 gram ull till att stoppa elefanten.  Jag har också sprayat lite cederträolja på ullen för att göra elefanten malavstötande.
Ett roligt mönster och ett gulligt projekt och jag blir sugen på att sticka en till, kanske i något av mina lite mer färgglada, handspunna garner.



4 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg