fredag 2 juni 2017

Kimono

Igår köpte jag en Yukata, en sommarkimono, i Asakusa. En ljuvlig, petroleumblå och rikt mönstrad, knälång sommarkimono.
Idag var vi i Fabric district i Nippori och någon, jag hittar inte vem det var i mitt socialamedier-flöde som gjort det) om en butik längst ner på gatan som sålde begagnade kimonos.
Vi gick dit och var där i säkert över en timma, och då var butiken ungefär hälften så stort som ett vanligt vardagsrum. Men det var fullspäckat av kimonos. Jag tror inte att det fanns en enda osedd och orörd kimono efter att jag och Lisa varit där. Jag köpte två stycken och Lisa köpte två stycken, jag passade på att ta några bilder på min när vi var vid sjön i Ueno parken lite senare på dagen.



 De flesta kimono som fanns i butiken var otroligt långa och eftersom många också var färgade på insidan i en slags gradient med den mörkaste färgen nedtill kändes det synd att behöva lägga upp dem för att kunna använda dem. De kostade från 20 000 yen, ca 1600 kr, till 700 yen, ca 56 kr. Priset hade med kvalité, skicket och storleken på kimonon. Det fanns både hellånga, några få knälånga, kimonojackor och kimono för barn. Den på bilden gick mig precis till anklarna och var helt perfekt. Sen köpte jag en svar kimonojacka, den går inte omlott utan framstyckena knytsihop med snoddar framtill i midjehöjd. Den på bilderna kostade 1000 yen och kimonojackan kostade 800 yen. Den nyproducerade Yukatan jag köpte kostade 4200 yen. Båda de jag köpte idag var i tjockt siden och vägde hur mycket som helst. Nu längtar jag efter soliga sommarmornar, iförd kimono med en frukost som varar i timmar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg