måndag 20 februari 2017

HongKong

Nu är andra dagen i HongKong snart slut och det har än så länge varit späckat schema!

Min vän Bosco mötte oss på flygplatsen och vi åkte för att checka in på vårt hostel. Detta visade sig ligga i en ökänd byggnad där personer blivit utsatta för våld, påhopp osv, detta trevliga ställe ligger bara tvärs över gatan från HongKongs mest kända hotell, mitt i centrum. Efter att ha besökt det hostel vi bokat, det ligger jättemånga på varje våning i detta höghus, som bestod av totalt 4 rum längs i smal korridor och vi såg in i ett rum med skitiga lakan och otrevlig personal så bestämda vi oss för att boka ett rikigt hotell nära där Bosco bor.

När vi kom ut på stan var det högt tempo som gällde, Bosco hade massa planer för dagen.
Här provar vi en lustig frukt som vi inte vet namnet på och som smakade lite som en blandning mellan vindruva och päron.

Efter en timmes kö tog vi bergbanan upp till Victoria Peak som är HongKongs högsta punkt där vi kollade på utsikten och solnedgången. Från toppen kan man se i 360 grader utöver både de bitar fastland och öar som tillsammans bildar HongKong.

Idag var Bosco på jobbet och efter att vi sovit bort det mesta av vårt jetlag efter att ha varit vakna i över 24 timmar så åkte vi till en Hiking rutt som heter Dragons Back där man vandrar längs åsen på en halvö i södra distriktet.

3 timmar och 8,5 km senare var vi nere vid havet på andra sidan halvön. 👆🏽 där uppe på åsen gick vi!

På kvällen åt vi middag med Bosco och hans toksöta mamma som pratar konstant med oss på kantonesiska. Det är svårt med vegetarisk mat i HongKong och Kina, de stoppar kött i all och även om det heter vegetariskt så är det gärna kött i det. Men den här restaurangen serverar bara vegetarisk mat med twisten att det ska se ut som kött - för att de vill äta vegetarisk men också gärna äta kött... så här har vi en wok med fejk-hajfenskött, fylld fejk-fisk med sötsur sås och dumplings med fyllning där "degen" var gjord av tofu istället för just deg, till det hade vi ris som stekt med sjögräs. Allt var jättegott och Boscos mamma fyllde på våra tekoppar så fort vi tog minsta klunk.

Första natten sov vi skavföttes i Boscos mammas säng (ca 80 cm bred), då hans mamma var i Kina. Nu är vi på vårt hotell och bor på översta våningen som byggdes till extra under OS i Beijing. Utsikten över floden är fantastisk!

Imorgon ska vi spendera förmiddagen med Boscos mamma som inte pratar ett dugg engelska. Tack och lov för kropps språk, glada leenden, wifi och google translate!