onsdag 16 november 2016

Slanted Sleeven och pelargonklänningen

De som följer mig på Instagram har inte kunnat missa att årets två stora favoriter är min knallgröna Slanted Sleeven och Moneta-klänningen i pelargontyg från Znok-design.
Båda två har varit klara ett tag men jag har inte hunnit ta några ordentliga bilder.
I helgen när jag var uppe hos Linnea med Alicia och Karin så kändes det helt rätt att fotografera denna somriga ensemble i ankeldjup snö, solsken och minusgrader!

Klänningen är en Moneta-dress från Colette.
Det här är den tredje jag sytt och med denna känner jag att jag har fått till mönstret att passa mig perfekt. Jag har kortat av livet ganska mycket för att få midjan på rätt ställe, jag har också tagit in den något i överdelen. Kjolen har jag kortat av något för att få den att hamna precis ovanför knäna. Den här är sydd utan ärm. Den första sydde jag med ärm men jag upplevde att den inte tillförde något utan bara var i vägen när jag skulle ta på mig koftor. Jag sydde näst minsta storleken och det gick knappt åt 1 meter tyg.

Slanted Sleeven har jag stickat i Rosy Sport från Dandelion Yarns  i vad jag tror är färgen Fried Green Tomatoes. Den är i alla ultraärtigt grön och garnet är underbart mjukt. Det är tunnare än vad mönstret är gjort för men jag gick upp en storlek istället. Det är en rolig kofta att sticka men jag är inte överförtjust i sättet som mönstret är skrivet på vilket på ett för mig väldigt annorlunda sätt som inte var så lätt att förstå. Fick ta hjälp av vänner som stickat den själva tidigare. 
Jag valde att inte sätta i några knappar i min då jag kände att det här är en kofta som jag alltid kommer vilja ha öppen. Då blev det finare utan knappar tycker jag eftersom knapparna annars kunde tyngt ner det ena framstycket. 

Snö och minusgrader eller sommarvärme, en piruette i den här ensmblen är aldrig fel!

Tack till Linnéa som fotograferat!

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg