söndag 26 juli 2015

Bliss Balls med tre färger

Frysen var tömd på Bliss Balls nu i veckan så det var dags att göra nya.
Eftersom min experiment lusta var stor så provade jag mig fram till ett nytt recept. Det resulterade i ett grundrecept på en smet som sedan kan smaksättas på tre, eller ännu fler sätt!


Grundrecept till ca 40 små eller 20 stora Bliss Balls

Torra ingredienser
3 dl havregryn
2 dl valnötter
1/2 dl gojibär
1 dl sesamfrön
1 dl riven cocos
1 dl mandelmjöl

Våta inredienser
11 st färska dadlar, eller lika många torkade som blötlagts
3/4 dl vatten
2 rågade msk cocosolja

Börja med att mixa havregryn, valnötter och gojibär till mjöl eller till smulor ifall du vill ha lite mer tuggmotstånd. 
Blanda tillsammans med övriga torra ingredienser i en bunke.
Mixa de våta ingredienserna till en slät smet och häll över i bunken med de torra ingredienserna.
Blanda samman väl till du får en jämn smet. Det här blir en ganska fast smet som är lätt att rulla eller forma till bars. Vill du har den kladdigare kan du tillsätt lite cocosolja och vatten och en eller två dadlar.

Smaksättning

Nu till det roliga - eftersom grundreceptet har en ganska neutral smak så kan du nu smaksätta dina Bliss Balls med i stort sett vad du vill!
Jag delade upp min sats i tre och smaksatte en del med tranbärspulver, en del med blåbärspulver och den tredje delen med spirulina. Till den här satsen använde jag två teskedar av de två först nämnda och en tesked av den sistnämnda. 
Resultatet blev färgsprakande, superfood blissballs som både blir ett mättande mellanmål eller ger en energikick och återhämtning efter ett träningspass.
Låt smaksättningen bli mer än bara en smaksättning genom att använda t.ex. spirulina, vetegräs eller matcha får du även i dig en massa bra ämnen från dessa superfoods! 
Jag rullade mina i puffade amaranthfrön, men du kan också använda t.ex. cocosflingor eller rulla dem i något bärpulver eller cacao och behåll insidan neutral i sin smaksättning.

Förslag på smaksättningar
Spirulina
Vetegräs
Blåbärspulver
Havtornspulver
Tranbärspulver 
Lingonpulver
Cacao
Carob
Vanilj
Apelsin eller Citronskal
Jordnötssmör - gör smeten även lite kladdigare
Valfrit, smaksatt proteinpulver - för perfekt kombination av uppbyggande protein och återhämtande kolhydrater.



 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg