torsdag 20 december 2012

Dag 5

Har paborjat min tredje dag pa projektet och min femte dag pa resande fot.
Idag steker solen sa jag sitter nu pa den ovre balkongen av vart volontarhus och bloggar fran Nicks fascinerande langsamma dator (en bra paminnelse for mig om att ALDRIG skaffa en PC igen).
Igar var vi mycket med elefanterna pa eftermiddagen. Badade dem, skrubbade dem med cocosnotsskal, blotte ner oss och dem sa att vi till slut var blota fran topp till ta. Som om vi inte var blota nog sa avslutade vi med att rida Nona tillbaka till hennes badd sa hon passade da pa att spruta ner oss med snabeln tva ganger pa vagen dit.

Nu hoppas jag att den sega datorn orkar ladda upp nagra hyffsade bilder fran min kamera istallet for daliga mobilbilder!

 Nona med sin mahout. Man kan se hur stora de faktiskt ar, tjejerna har vager omkring 3 ton

 Manika ger mig en dusch

 Sing och jag malar skyltar att satta upp pa omradet, bland annat med uppmaning att inte skrapa ner for att forhindra att elefanterna skadar sina kansliga fotter

 Malar pa den undre balkongen av volontarboendet

 Manika som just fatt en leksak, en sa kallad "Smear". Det innersta av ett bildack som smorts in med kokossirap. Elefanterna gillar att bita pa dem, slicka pa dem och framfor allt Manika gillar att piska sig sjalv med den. Precis som hon och de andra gor med kokosbladen for att bli av med irriterande insekter och klada.

Kumari tar ett svalkande bad i floden efter dagens arbete. Ett av Leo Projects mal ar att elefanterna i framtiden inte ska behova jobba, men just nu ar det ett satt att forsakra deras overlevnad. Samtidigt som manniskor i omradet har en inkomst och darmed ocksa har sin overlevnad forsakrad. 

Nona slickar av min hand som ar tackt i kokossirap efter att vi gjort Smear leksakerna. Elefanternas tunga ar helt len och mycket slat, ingen tillstymmelse av den stravhet som tillexempel katter och kor har, den kanns ocksa som att den saknar knottrigheten som smaklokar ger. Men jag kan lova att dessa elefanter verkligen har en "sweet tooth" och de alskar att fa frukt och andra sota saker.

Pa sondag aker jag till Cascuda (gissar helt vilt vad det galler stavning) for att tillbringa en vecka pa ett skoldpaddskonservatorie innan jag kommer tillbaka hit i tva veckor.
Sa det blir en julafton pa stranden pa min del eftersom det ligger vid kusten, harligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg